Welkom Over Uwoon Meer informatie Nieuws Antwoord op vragen over uw afrekening service- en stookkosten

Antwoord op vragen over uw afrekening service- en stookkosten

Leestijd: 6 min

De afgelopen tijd kregen we vragen over de afrekening van de service- en stookkosten. De antwoorden kunt u hieronder lezen.

Ik heb een afrekening servicekosten ontvangen. Waarom krijg ik deze?
U woont in een woning en Uwoon zorgt er bijvoorbeeld voor dat het trappenhuis en de algemene ruimten worden schoongemaakt of dat de gezamenlijke tuin of het grasveld wordt onderhouden. 

Het kan ook zijn dat u de mogelijkheid heeft om gebruik te maken van een lift.
Deze jaarlijkse kosten worden servicekosten genoemd en moet u zelf betalen. Om deze kosten over het hele jaar te verspreiden, betaalt u maandelijks bij uw huur een voorschot voor deze kosten.

Wat is het verschil tussen het voorschotbedrag en de werkelijke kosten?
In uw huur betaalt u iedere maand een voorschot voor de servicekosten. Deze kosten rekenen we ieder jaar met u af op basis van de facturen die Uwoon heeft ontvangen van de energieleverancier en voor u betaald. In de jaarlijkse afrekening ziet u wat de werkelijke kosten waren. Heeft u te veel betaald in uw voorschot? Dan krijgt u geld terug. Waren de kosten juist hoger? Dan betaalt u geld bij.

De werkelijke kosten voor elektraverbruik zijn gestegen. Hoe kan dit?
Per 1 januari 2023 heeft Uwoon een nieuw energiecontract afgesloten. Het energieplafond dat de overheid in 2023 heeft ingevoerd, geldt niet voor elektra-aansluitingen in centrale ruimtes, zoals voor het licht, de lift en buitenverlichting. De tarieven voor dit elektraverbruik zijn flink gestegen.

Daarnaast is er ook een verschil in het btw-tarief , waardoor de kosten in 2023 zijn gestegen. In 2022 heeft de overheid van juli tot en met december het btw-tarief verlaagd naar 9%. Per 1 januari 2023 is dit weer verhoogd naar 21% btw.

Waarom is mijn voorschot ‘elektra algemeen’ verhoogd?
Dit kan te maken hebben met een hoger verbruik of omdat uw voorschotbedrag op dit moment te laag is. Daarnaast zijn de energietarieven flink gestegen. Door het verhogen van het voorschotbedrag hopen we een bijbetaling later te voorkomen.

Waarom is mijn voorschot schoonmaak gebouw algemeen en of onderhoud tuin verhoogd?
In de cao-schoonmaak en de cao-hoveniersbedrijven zijn flinke loonsverhogingen afgesproken waardoor onze leveranciers de tarieven fors hebben moeten verhogen.

Ik zie “kosten lift” op mijn afrekening servicekosten. Wat wordt hiermee bedoeld?
Met kosten lift wordt bedoeld de kosten van elektraverbruik van de lift.

Mag ik mijn voorschotten aanpassen?
Alleen het voorschotbedrag voor uw stookkosten kunt u aanpassen. De andere voorschotten zijn per woongebouw bepaald. Wilt u het voorschot voor stookkosten aanpassen, dan kunt u contact met ons opnemen. Het is niet mogelijk om dit voorschot te verlagen dan het opgegeven voorschotbedrag.

Kan ik een betalingsregeling krijgen voor de afrekening van mijn servicekosten?
Vaak is dit mogelijk. Vraag een betalingsregeling aan via het telefoonnummer 0341-16894 keuze 4 van de afdeling huurincasso.

Ik krijg geld terug op mijn afrekening. Maar waarom wordt dan toch mijn voorschotbedrag verhoogd?
In 2023 zijn veel kosten gestegen. Ook de komende tijd verwachten we nog een kostenstijging. Daarom verhogen we alvast het voorschotbedrag. Zo voorkomen we dat u volgend jaar (te veel) moet bijbetalen.

Waarom rekenen jullie de servicekosten één keer per jaar af?
We moeten wachten tot het kalenderjaar is afgelopen om een juiste berekening te maken. U ontvangt een afrekening over de periode waarin u een huurovereenkomst met ons had.

Kan ik bezwaar maken tegen de afrekening?
Mocht u het idee hebben dat de afrekening niet klopt, neem dan contact op met Uwoon via email (infouwoonnl) of telefonisch 0341-41 68 94.

Ik heb een afrekening stookkosten ontvangen. Waarom krijg ik deze?
U woont in een woning en u heeft geen eigen cv-ketel. Uw woning wordt verwarmd door blokverwarming. Dit betekent dat Uwoon de kosten voor verwarming aan de  energieleverancier betaalt. Op uw radiatoren zitten metertjes die uw verbruik meet. Op basis van uw verbruik wordt door het bedrijf Ista uw jaarlijkse kosten voor verwarming uitgerekend. Daarom krijgt u naast de afrekening van Uwoon, ook de berekening van Ista.

Deze jaarlijkse kosten moet u betalen. Om deze kosten over het hele jaar te verspreiden, betaalt u een maandelijks voorschot. Heeft u meer verbruikt dan u maandelijks aan voorschot heeft betaald, dan moet u daarvoor bijbetalen. Heeft u minder verbruikt, dan ontvangt u geld terug.

Ik heb zowel een afrekening stookkosten over 2022 én 2023 ontvangen. Waarom?
Voorheen werd de afrekening berekend over de periode oktober t/m september. Vanaf 2023 heeft Uwoon besloten dat afrekening over de periode januari t/m december zal zijn. Daarom hebben de meeste huurders 2 afrekeningen ontvangen:

  • een afrekening service- en stookkosten - periode oktober t/m december 2022*
  • een afrekening service – en stookkosten - periode januari t/m december 2023

*enige uitzondering is gebouw De Ledige Stede uit Elburg. Voor deze bewoners is de afrekenperiode juli t/m december 2022.

Vanaf nu ontvangt u dus in het voorjaar uw afrekening over het afgelopen jaar.

Op mijn stookkosten afrekening staat Tegemoetkoming Blokverwarming (TTB). Wat is dit?Omdat de stookkosten over het jaar 2023 erg hoog waren als gevolg van de oorlog in Oekraïne heeft de overheid besloten om een subsidie per woongebouw te geven. Dit bedrag heeft Uwoon ontvangen en is al in mindering gebracht op de te betalen stookkosten.

Waarom is mijn afrekening stookkosten nog zo hoog over het jaar 2023?
Iedere huurder heeft een bedrag Tegemoetkoming Blokverwarming ontvangen over het jaar 2023. Toch kan het zijn dat u nog moet bij betalen. De gasprijs is in 2023 met ongeveer 50 % gestegen. Als u niet uw maandelijkse voorschot heeft aangepast, dan kan het zijn dat u niet voldoende aan voorschot heeft betaald. Hierdoor moet u dus nu bij betalen. Het kan ook zijn dat uw verbruik hoger ligt, dan het verbruik waar het voorschot op berekend is (u verbruikt meer dan gemiddeld).

Ik heb mijn thermostaatkraan dicht, toch registreert Ista een verbruik, hoe kan dit?
Ook als de thermostraatkraan dicht is, staat de vorstbeveiliging aan. Bij een temperatuurverschil van meer dan 4,5 graden geeft het element warmte af om te voorkomen dat leidingen bevriezen. Er is dan toch sprake van verbruik.

Ik zie 2 keer een berekening van de keuken op de berekening van Ista. Klopt dat wel?
Ja dit klopt. De eerste meting is voor de periode 01-01-2023 t/m 30-09-2023.

Op 01-10-2023 heeft Ista de meter op 0 gezet en is er een nieuwe meting gestart. De tweede meting is vanaf 01-10-2023 t/m 31-12-2023. Deze twee verbruiken samen zijn uw totale verbruik over 2023. De beginstand van 01-01-2023 is hetzelfde als de eindstand van 31-12-2022.